Charles en Ray Eames op de motor

Charles en Ray Eames op de motor

Charles en Ray Eames behoren tot de belangrijkste Amerikaanse ontwerpers van de vorige eeuw. Het duo is vooral bekend vanwege hun baanbrekende contributies binnen de architectuur, meubel design, industrieel design en fotografie.

Carrièrestart

Charles Eames werd geboren in 1907 in Saint Louis, Missouri. Hij ging naar de Universiteit van Washington, waar hij architectuur studeerde. In 1930 opende hij samen met Charles M. Gray een architectenbureau. Vijf jaar later richtte hij nog een architectenbureau op, dit keer samen met Robert T. Walsh.

Als architect zijnde genoot Eames van het praktisch oplossen van problemen, maar hij had een hekel aan de commissies die betrokken waren bij grote bouwprojecten. Daarom begon hij met het ontwerpen van meubilair, een vakgebied waar hij controle had over alle aspecten van zijn creaties.

Het Eames duo

Zijn toekomstige vrouw Ray Kaiser ontmoette hij op Cranbrook Academy, waar hij samen met Eero Saarinen de eerste twee prijzen won bij een Organic Furniture competitie van het Museum of Modern Art. Ray was geboren in 1912 in Sacramento, Californie. Zij studeerde schilderkunst.

Charles en Ray trouwden in 1941 en verhuisden naar Californie. Samen deden ze vele projecten.
Tijdens de eerste drie jaren van de Tweede Wereldoorlog, tussen 1941 en 1943, hielden ze zich voornamelijk bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van stretchers en beenspalken van multiplex. Na de oorlog begonnen ze de technieken die ze hadden ontwikkeld om multiplex in complexe vormen te buigen, te gebruiken voor het produceren van meubilair. In 1946 werd er een tentoonstelling gehouden in het Museum of Modern Art met het multiplex meubilair waar de twee mee aan het experimenteren waren. Hun gegoten multiplex stoel werd door de invloedrijke criticus Esther McCoy beschreven als ‘de stoel van de eeuw.’

In datzelfde jaar begonnen ze met het ontwerpen van meubilair voor het bedrijf Herman Miller in Michigan. Dit bedrijf is tot op heden verantwoordelijk voor de productie van het Eames meubilair in de Verenigde Staten. Een ander bedrijf, Vitra International, is verantwoordelijk voor de Europese fabricage.

Stoelen voor een beter leven

In 1948 namen Charles en Ray Eames deel aan een wedstrijd voor het Museum of Modern Art in New York, getiteld Low Cost Furniture Design.
Het duo was gefascineerd door de vorm van het menselijk lichaam, en begonnen te werken aan een ontwerp dat zich richtte op de vormen en het comfort van het lichaam.

Het ontwerpersduo geloofde in goed design – niet alleen als manier om zoveel mogelijk producten te verkopen, maar ook omdat ze oprecht levens wilden verbeteren.

De Eames stoelen waren de eerste plastic stoelen die geschikt waren voor industriële productie.
Het is in feite best ironisch, hoe Charles en Ray Eames hun iconische meubellijn ontwierpen met het oog op massaproductie, en we nu in een tijdperk leven waar de replica’s meer verkocht worden dan het originele ontwerp. De goedkopere replica’s passen dus goed bij het motto waaronder de stoelen werden ontwerpen. De originele ontwerpen zijn tegenwoordig eerder elite producten dan producten voor de massa.

vc9613

Het Eames kantoor

Volgens Charles Eames ging de geboorte van industrieel ontwerp samen met een bijna onmiddellijke achteruitgang van de kwaliteit van goederen. Massaproductie is als een zwaard dat aan twee kanten snijdt.

Voortzetting van het Eames kantoor

Het Eames kantoor is nog steeds operationeel en wordt gerund door ontwerpster Lucia Eames, de enige dochter van Charles uit een eerder huwelijk, en haar vijf kinderen. Er wordt ontworpen voor meubilair, film, video en andere media.